tisdag, december 16, 2008

Ja, vi kände det också

Ett jordskalv av magnitud 4,8 drabbade Skåne kl 06.20 imorse.

Vi hade inte stigit upp ännu och sängarna skakade och knakade obehagligt. Från övriga lägenheten hördes andra oljud. Det varade säkert mindre än 10 sekunder men kändes längre. För mig var det bara andra gången i livet jag kände ett jordskalv - första gången var i Burundi, i byn Kiremba, och jag var ca 10 år gammal - och det kändes starkare den här gången än då.

Contxi säger: Jag tänkte först: Vad gör Samuel med sängen? Men sedan frågade han (på spanska) "Vad är det?" och då visste jag att något hände. Det påminde mig om den jordbävning som vi upplevde i Mollet (Barcelona) för ungefär tio år sedan. Man känner sig väldigt liten när man upplever sådana saker.

European-Mediterranean Seismological Centre

Inga kommentarer: